Fa En

بهره وری انبار

24 اردیبهشت ، 1403
فضاسازان امین

انبار شما دچار نابه‎‌سامانی شده است؟ آیا قبول دارید که این بی‌نظمی باعث کاهش بهره‌وری انبار شما می‌شود؟ برای افزایش راندمان انبار خود چه اقداماتی را در نظر گرفته‌اید؟ انبارداری کار ساده‌ای نیست و باید بتوانید مدیریت آن را به درستی انجام دهید تا هیچ مشکلی بر سر راه شما به وجود نیاید. ما در این مقاله، شما را با بهترین اقدامات افزایش راندمان کاری شما آشنا می‌کنیم. با ما همراه بمانید.

شماره گذاری قفسه های انبار 

اگر انبار بسیار بزرگی دارید، حتما تعداد قفسه‌های آن نیز بسیار زیاد است. در نتیجه پیدا کردن کالای مورد نظر می‌تواند نیاز به وقت بسیاری داشته باشد. برای اینکه بتوانید این معضل را از بین ببرید، بهترین اقدام آن است که قفسه‌های انبار را شماره‌گذاری کنید. این شماره‌گذاری می‌تواند با کمک اعداد یا حروف باشد. به هر ترتیب باید به کمک اعداد و حروف مشخص کنید که هر قفسه در کدام قسمت قرار دارد و چه محصولی در آن ذخیره شده است. به این ترتیب فرسودگی کمتر و کارایی بیشتری خواهید داشت.

افزایش بهره وری انبار با شماره گذاری قفسه های انبار

تصویری از شماره‌گذاری قفسه‌های انبار

 تعیین شاخص عملکرد KPI 

روش‌هایی که برای بالا بردن راندمان انبار انجام داده‌اید تا چه حد مفید واقع شده‌اند؟ برای اینکه بتوانید نتیجه را به خوبی با اعداد و ارقام مشخص کنید و البته آن را به دیگران نیز به عنوان دستاورد خود نشان دهید، باید شاخص عملکرد KPI را بررسی کنید. به صورت کلی KPI به معنای key performance indicator یا شاخص عملکرد کلیدی است که برای ارزیابی میزان موفقیت یک سازمان آن را به شکل قابل اندازه‌گیری د می‌اورد. بسیاری از سازمان‌ها از این شاخص برای بررسی راندمان کاری خود در بخش‌های مختلف استفاده می‌کنند. 

افزایش بهره وری انبار با تجهیزات پیشرفته حمل و نقل کالا 

جابه‌جایی کالاها در انبار همیشه به کمک نیروی انسانی میسر نیست. برخی موارد تعداد این محصولات بسیار زیاد است و در بسیاری از موارد حجم آن‌هات بیش از میزانی است که نیروی انسانی بتواند آن را تحمل کند. از طرفی علاوه بر فرسودگی نیروی انسانی، سرعت کار نیز بسیار کم خواهد بود. به همین دلیل لازم است سیستم لجستیک استفاده کرده و با کمک تجهیزات حمل کالا این مشکل را حل کنید. استفاده از این روش هم فرسودگی به همراه ندارد و هم سرعت کار افزایش خواهد یافت. تعداد محموله‌های بسیار بیشتری در یک بار جابه‌جایی به داخل قفسات منتقل می‌شود و از طرفی حتی قفسه‌هایی که در قسمت بالا قرار دارند نیز قابل دستیابی هستند. در نتیجه با یک اقدام کوچک و البته صرف کمی هزینه راندمان کاری خود را افزایش می‌دهید.

 خط کشی کف انبار 

انبارهای بسیار بزرگ، تعداد قفسه‌های زیادی دارند. در نتیجه ممکن است هنگام جستجو برای برداشتن یا گذاشتن کالا ، خطای بسیاری به وجود آید. از طرفی به یاد سپردن هر بخش بسیار سخت است و در نتیجه این امکان وجود دارد که وقت بسیار زیادی را صرف پیدا کردن کالای مورد نیاز خود کنید. برای حل این مشکل، می‌توانید کالاهای مشابه را در یک بخش قرار داده و برای مجزا کردن آن، خط کشی بر روی کف انبار داشته باشید. این خط کشی می‌تواند با رنگ‌های مختلفی انجام شود و هر رنگ متعلق به یک بخش باشد. این روش کمک می‌کند احتمال خطای انسانی کمتر شده و سرعت بالاتر برود.

 چیدمان صحیح قفسه های انبار 

یکی از راه‌هایی که به شما کمک می‌کند راندمان کاری خود را افزایش دهید، استفاده از انواع قفسه بندی انبار متناسب با شرایط انبار و کالاهای ذخیره شده است. این اقدام به خصوص در زمینه انبارهایی بیشتر مورد نیاز است که فضای بسیار کمی دارند و حجم زیادی از کالاها را نمی‎‌توانند ذخیره کنند. بهتر است هر قفسه را در جای مناسبی قرار دهید که هم فضای زیادی اشغال نکند و هم بهترین استفاده را از فضای موجود کرده باشید.

 افزایش راندمان انبار با چیدمان صحیح کالا 

علاوه‌بر انتخاب قفسه درست، نیاز است تا کالاها را نیز به درستی در جای خود قرار دهید. بی‌نظمی و چیدمان بدون هیچ قانونی نه تنها می‌تواند کارایی را کاهش دهد بلکه ممکن است به خود محصولات نیز آسیب بزند. از طرفی هربار برای یافتن یک کالا باید زمان زیادی صرف کنید، در حالی که با چیدمان اصولی و بر اساس یک قانون مشخص، کالاها را می‌توانید دسته بندی کرده و هر بخش را در یک قسمت قرار دهید تا به سهولت به انبار خود سروسامانی بدهید. 

 استفاده از نرم افزارهای مدیریت انبار 

آیا می‌دانید هر کالا چه زمانی وارد انبار شده‌، چه زمانی خارج شده‌ و در کجا قرار دارد؟ انبارهای بسیار بزرگ و حتی کوچک، کالاهای بسیاری را در خود جای می‌دهند که زیر نظر داشتن هرکدام از آن‌ها می‌تواند بسیار زمان بر باشد. حتی گاه ممکن است بی‌توجهی باعث شود که یک محصول حتی پس از سررسید تاریخ انقضای خود در انبار باقی مانده باشد و باعث فساد شود. به همین دلیل، یک راه حل جامع برای زیرنظر گرفتن یک کالا با همه مشخصاتی که دارد، استفاده از نرم‌افزارهای مدیریت انبار است. در این نرم‌افزارها هر کالا با همه اطلاعات مربوط به آن، از قبیل زمان ورود و ترخیص، ساعت، محل قرارگیری و هر اطلاعات مورد نیاز دیگر ذخیره می‌شود تا بتوانید با یک کلیک کوچک به سادگی به آن دسترسی داشته باشید. 

 مرتب نگه داشتن انبار

اگر می‌خواهید ترخیص و یافتن هر کالا به سادگی و سهولت انجام شود، باید بتوانید انبار را مرتب نگه دارید. هرگونه بی‌نظمی در انبار می‌تواند باعث تخریب کالا شده و حتی منجر به مفقود شدن آن شود. به همین دلیل است که توصیه می‌کنیم کالاها را دسته‌بندی کرده و هر کدام را سر جای خود نگه دارید. از طرف دیگر، رسیدگی به وضعیت کلی انبار نیز می‌تواند هم از بی‌نظمی جلوگیری کند و هم مانع از ورود آلودگی و تجمع میکروب یا حتی برخی موارد ورود حیوانات موذی شود. 

 استفاده از فضای مکعبی

زمانی که قصد چیدمان قفسه‌ها را دارید به یک نکته توجه کنید، اگر انبار را به شکل فضای مکعبی در نظر بگیرید، بهترین اقدام آن است که بتوانید از همه فضا به درستی استفاده کرده و فضای پرت نداشته باشید. فراموش نکنید که شما هزینه زیادی برای برق و خدمات دیگر این فضا می‌دهید و اگر نتوانید به خوبی آن را مدیریت کنید درواقع به این معنی است که هزینه بیشتری می‌پردازید بدون اینکه هیچ سودی دریافت کرده باشید. 

 افزایش بهره وری انبار قفسه مناسب 

قفسه‌هایی که در بازار وجود دارد، دارای تنوع بسیاری است که دست شما را در انتخاب باز می‌گذارد. می‌توانید برای هر بخش از انبار خود، نوع خاصی از قفسه و پالت را انتخاب کنید که هم با کاربرد آن همخوانی داشته باشد و هم از فضا نهایت بهره‌وری را داشته باشید و آشنایی با انواع قفسه‌ها و کاربری آنان می‌تواند به شما در این زمینه کمک شایانی کند. 

افزایش بهره‌وری انبار با قفسه‌بندی مناسب

افزایش بهره‌وری انبار با قفسه‌بندی مناسب

 استفاده از فضای کف تا سقف انبار

چه انبار شما فضای کمی داشته باشد و چه وسعت بسیاری در اختیارتان باشد، نباید اجازه دهید که فضا بی‌دلیل خالی باقی بماند. علی‌الخصوص اگر انبار شما کوچک است، یک راهکار بسیار مناسب برای افزایش راندمان دارید و آن این است که بتوانید از سقف تا کف را به نحوی قفسه‌بندی کنید که قرار دادن کالا در آن برایتان میسر باشد. به این ترتیب هم دسته بندی کالا به سهولت انجام میشود و هم انواع کالا با اوزان و اشکال مختلف را می‎‌توانید  در یک فضای محدود بچینید. استفاده از قفسه‌های مختلفی مانند دیواری یا پیچ و مهره‌ای بهترین گزینه برای این کار است.  

 بهبود روند ذخیره‌سازی در فرایند انبارداری 

یکی از بخش‌های مهم و البته بسیار شلوغ و خسته کننده در هر انبار، محل دریافت کالا و فرایند ذخیره‌سازی آن است که می‌تواند فرسودگی بسیار زیادی به همراه داشته باشد. اگر بتوانید سرعت ذخیره سازی را به کمک فرایندهای مختلف افزایش دهید، بی‌شک فرسودگی کمتری دارید و البته می‌توان ادعا کرد که راندمان نیز به طرز چشمگیری افزایش خواهد یافت. بهتر است یک قانون، روند یا فرایند درست و دقیق و البته ثابت تهیه کنید تا براساس آن ذخیره‌سازی پیش برود. به این ترتیب سرعت نیز با عادت کردن کارگران به این روند افزایش خواهد یافت. 

 بهبود ورود و خروج کالا 

یک کالا از زمانی که وارد انبار شده تا زمانی که از آن خارج شود، مدت زمانی را در سوله ذخیره خواهد ماند. به همین دلیل بهتر است برای ورود و خروج آن تدابیری را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، باید در نظر داشته باشید که محل ورود و خروج با یکدیگر متفاوت باشد تا تجمع کارگران باعث تداخل کاری نشده و احتمال خطای انسانی کمتر شود. تلاش کنید راهکارهایی را ارائه دهید تا هرچه بیشتر این چالش‌ها کمتر شود و سرعت کاری بالاتر برود.

 نقش کارمندان در افزایش بهره‌وری فرایند انبارداری

انبارداری را به هر میزان که مکانیزه کنید باز هم نمی‌توانید نیروی انسانی را به طور کامل به صفر برسانید. برای این کار مهم‌ترین نکته آن است که کارمندانی را در اختیار داشته باشید که بتوانند باعث بالا رفتن راندمان شما شوند. هر فردی که به تازگی وارد مجموعه می‌شود باید آموزش‌های لازم را ببیند تا بتواند خود را با اهداف کلی تطبیق داده و به سادگی در مسیر پیشرفت قرار گیرد. بهترین اقدام آن است که سعی کنید رضایت کارمندان را جلب کنید و به نیروی انسانی خود بها دهید تا بتوانند با فراغ بال در کنار شما به کار خود مشغول شوند. 

افزایش بهره وری انبارتان را به ما بسپارید

افزایش راندمان انبار، تنها در گرو تجهیزات پیشرفته نیست. نحوه استفاده از آن و مدیریت انبار مهمتر از داشتن امکانات به روز است. ما در این مقاله چندین نکته کلیدی و راهکار برای افزایش بهره‌وری انبار را برای شما بررسی کرده‌ایم. با این حال همیشه کمک گرفتن از افراد متخصص می‌تواند به خوبی در این زمینه به شما کمک کند. همین الان با متخصصان ما تماس بگیرید و بخواهید در این امر به شما کمک‌های لازم را داشته باشند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
جهت ثبت درخواست خود برای قفسه بندی فضاسازان امین بر روی دکمه روبرو کلیک نمایید.
6LdUFzscAAAAANjBBYAwM-M5LGZ5P6wGdX-KZqwC